Lygybė

Įtraukiojo švietimo pavyzdys – ko galėtume pasimokyti iš estų?

Lapkričio 14 d. Lietuvos neįgaliųjų forumas (LNF) Vilniuje surengė diskusiją, kurioje nevyriausybinių organizacijų nariai iš Skandinavijos ir Baltijos šalių dalijosi gerąją patirtimi. Estijos neįgaliųjų rūmų (angl. Estonian Chamber of Disabled People) atstovė Anneli Habicht papasakojo apie pavykusį eksperimentą, kuomet į mokymosi procesą kaip lygiaverčiai dalyviai buvo įtraukti regėjimo negalią turintys asmenys.

Brailio rašto fragmentas. Ralpho Aichingerio nuotr./Flickr.com

Šių metų pavasarį organizacija rengė mokymus, kaip naudotis internetu grįsta sistema, skirtą stebėti, kaip šalyje kuriami įstatymai. Kiekvienas dalyvis turėjo naudotis asmeniniu kompiuteriu ir internetu. Vien klausymosi šiai informacijai priimti nepakako, todėl organizatoriams teko ieškoti būdų, kaip įtraukti tris akluosius.

Pirmiausia konsultuotasi su Estijos aklųjų asociacija ir pačiais regėjimo negalią turinčiais dalyviais. Jie pasiūlė, kad galima naudoti ausines. Vienoje ausinėje skambėjo mokytojo balsas, o kitoje – ekrano skaitymo programa. „Toks buvo metodo pagrindas. Žinodami, kad mokymo tempas negali būti per greitas, susėdome su mokytoju ir pertvarkėm programą. Ją sutrumpinome, padarėme kompaktiškesnę, daugiau laiko palikome praktinėms užduotims. Galiausiai, paklausėme pačių aklųjų, kaip jie norėtų gauti medžiagą iki užsiėmimų. Vieni norėjo skaidrių, kiti – teksto. Jie naudoja skirtingas ekrano skaitymo programas – ši grupė tikrai nėra homogeniška“, – sakė A. Habicht.

Pasak jos, šis eksperimentas padėjo ne tik žmonėms su regėjimo negalia, bet ir kitiems. „Žmonės nebuvo apmokyti padėti akliesiems, bet taip tiesiog įvyko. Kai teko pagelbėti aklam besimokančiajam, pačią sistemą perpratau daug greičiau, nes turėjau paaiškinti kitam asmeniui“, – džiaugėsi estė.

Estijos neįgaliųjų rūmai yra nevyriausybinė skėtinė institucija, nacionaliniu mastu vienijanti žmonių su negalia ir asmenų, sergančių lėtinėmis ligomis organizacijas. Ji siekia gerinti neįgaliųjų gyvenimą šalyje, skatinti šių žmonių socialinį įtraukimą, vystyti savarankiško gyvenimo įgūdžius.

LNF organizuojama diskusija „Ką gali suaugusiųjų švietimas?“ yra vienas iš Suaugusiųjų švietimo savaitės renginių Lietuvoje.

Tekstas parengtas remiant Europos Sąjungos „Rights, Equality and Citizenship Programme and Pilot Projects 2014“ programai. Už teksto turinį yra atsakingas žmogaus teisių portalas Manoteises.lt, tekstas neatspindi Europos Komisijos nuomonės. 

europos-sjungos-vliava-z1_1374585814__800x750

Komentarai (0)
Susiję straipsniai