Atidaryti paeišką Grafinis elementas
Atidaryti paiešką Grafinis elementas
Uždaryti paieškos laukelį
X

Paremk Lietuvos žmogaus teisių centro veiklą!

Kasdien siekiame mažinti atotrūkį tarp deklaruojamų vertybių – laisva, vakarietiška, demokratiška, žmogaus teises užtikrinanti Lietuva – ir realybės, kurioje žmonės gyvena šiandien. Dirbame tam, kad užtikrintume žmogaus teises Lietuvoje ir padėtume kiekvienam jaustis oriai būnant savimi.

Reklaminis baneris Reklaminis baneris
Aktualu

„Autodzeusas“ įspėtas dėl moteris diskriminuojančios reklamos

„Zeus Auto“ video reklamos „Facebook“ tinkle stop kadras.

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba | 2022 03 17

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba gavo informaciją apie MB „Autodzeusas“ e-parduotuvės „Zeus Auto LT“ reklaminį vaizdo klipą, kuriame vaizduojama trumpą sijoną ir prasegtus marškinius vilkinti mergina. Šalia vaizdo klipo paskelbtas tekstas: „Neleisk pinigų į orą kaip šiame video Birutė suka raktą į orą. <…> P.S. Birutė sakė specialiai pora sagų atsisagstė, nes ieško partnerio į garažą, kitko neturi ką parodyti apart rakto sukimo ore, jei tai tu rašyk komentaruose ir gal ji su tavimi susisieks“.

Gavusi informaciją, Lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė inicijavo tyrimą ir kreipėsi į MB „Autodzeusas“ vadovą su prašymu informuoti apie reklamos idėją, kokiu tikslu joje vaizduojama trumpą sijoną ir prasegtus marškinius dėvinti mergina bei kaip reklamos turinys siejasi su bendrovės vykdoma veikla.

MB „Autodzeusas“ direktorius paaiškino, kad reklama sukurta komedijos pagrindu, tačiau pačios idėjos jis nežinąs, nes ją, kaip galinčią pritraukti daugiau vartotojų paspaudimų, pasiūlė „Facebook“ platformos darbuotojas. Įstaigos vadovo atsakymas prieštaringas – jis teigė, kad reklama moterų nežemina, nes parodo, kad ir jos gali dirbti auto dirbtuvėse, tačiau tuo pačiu teigė, jog reklamoje moteris darbą imituoja.

Tyrimo metu buvo vertinama, ar MB „Autodzeusas“ reklama nepažeidė Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo, kuris įpareigoja prekių pardavėjus užtikrinti, kad informacijoje apie paslaugas ir jų reklamoje nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas arba teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą.

Vertinant aptariamą reklamą moterų ir vyrų lygių teisių užtikrinimo požiūriu, konstatuotina, kad vaizdo klipe, visų pirma, pagrindinis akcentas yra fokusuojamas į apnuogintą merginos krūtinę bei kojas, o pati mergina tikslingai imituoja automobilio remonto veiklą. Akivaizdu, kad merginos rūbai yra visiškai nepritaikyti tokiam specifiniam automobilio remonto darbui, o jos apnuoginta krūtinė ir kojos klipe tėra priemonės patraukti vartotojų dėmesį ir taip skatinti įsigyti parduodamas prekes. Automobilio remonto darbą tik imituojanti seksualizuotai vaizduojama mergina kuria primityvios, kvailokos bei profesinių įgūdžių ar žinių neturinčios moters įvaizdį. Priešingai, nei teigiama bendrijos direktoriaus paaiškinime, moteris vaizdo klipe vaizduojama ne kaip automobilių remonto profesionalė, gebanti darbuotis automobilių remonto, bet kaip savo darbo neišmananti „darbuotoja“. Todėl tokiu vaizdavimu ji yra nuvertinama, sumenkinama, kuriant nepatikimos, neprofesionalios, kvailokos darbuotojos įvaizdį.

Ir nors bendrijos atstovo paaiškinimu, vaizdo klipas yra komedinio pobūdžio, toks reklamos žanras nepateisina nei moters naudojimo reklamoje kaip seksualizuoto objekto, nei moters žeminimo ar menkinimo.

Birutė Sabatauskaitė, Olgos Posaškovos nuotr.

Lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė, Olgos Posaškovos nuotr.

„Galima daryti išvadą, kad šioje reklamoje kuriamas moters sudaiktinimas, kuomet moteris vaizduojama kaip geidžiamas, seksualinių fantazijų objektas, siekiant skatinti pardavimus vartotojams. Moters objektifikavimas reklamoje išryškina ir sustiprina vis dar klestinčius stereotipus, kad moteris visuomenėje yra suvokiama kaip malonumų teikimo objektas, bet ne lygiavertė darbuotoja, mąstanti ir sprendimus priimanti asmenybė, gebanti atlikti vyrams tradiciškai priskiriamus automobilių remonto ar bet kokius kitus darbus. Reklama tikrai neprisideda prie idėjos, kad moteris gali atlikti automechanikės darbą, labiau vaizduoja moterį kaip kvailą ir absoliučiai nesigaudančią tokiame darbe“, – teigia lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė.

Atlikusi tyrimą, lygių galimybių kontrolierė nustatė, kad ši reklama yra žeminanti žmogaus orumą, pažeidžianti žmogaus vientisumą bei atspindi menkinamą požiūrį į moterį. Kontrolierės sprendimu, MB „Autodzeusas“ įspėta dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo.

Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Komentuoki