Atidaryti paeišką Grafinis elementas
Atidaryti paiešką Grafinis elementas
Uždaryti paieškos laukelį
Aktualu

Birželį – griežtesni reikalavimai dėl kasdienių paslaugų prieinamumo

Moteris naudojasi paslaugų automatu
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba | 2025 04 24

Pastaraisiais metais žmonės į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą dažniausiai kreipėsi dėl lygių galimybių pažeidimų vartotojų teisių apsaugos srityje. Tikimasi, kad padėtį pagerins birželio 28 d. įsigaliosiantis Gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymas.

Skundus ir paklausimus Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai (Tarnyba) teikiantys žmonės pasakoja susiduriantys su paslaugų neprieinamumu, patiriantys sunkumų jas įsigyti, mini, kad neretai stinga informacijos arba ji pateikiama neaiškiai. „Vartotojų teisių apsaugos sritis yra viena iš tų, dėl kurių žmonės į Tarnybą kreipiasi dažniausiai – vien pernai sulaukėme 121 skundo ir daugiau kaip 600 kreipimųsi. Dalis jų susiję būtent su paslaugų prieinamumu. Žmonių kreipimaisi rodo, kad dar ne viskas padaryta ir birželio pabaigoje įsigaliosiantis įstatymas gali reikšmingai prisidėti prie teigiamų pokyčių“, – pasakoja lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė.

Nauji reikalavimai – kasdienėms paslaugoms ir gaminiams

Gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymas apima labiausiai su visuomenės poreikiais ir skaitmeninio pasaulio pasiekiamumu susijusias sritis. Pavyzdžiui, reikalavimai bus taikomi kompiuteriams, išmaniems įrenginiams, mokėjimo terminalams ir pan., prie reguliuojamų paslaugų priskirtina elektroninė prekyba, banko paslaugos ir kt.

„Žmonės kasdien patiria sunkumų dėl tik iš dalies ar tik asmenims su kai kuriomis negaliomis prieinamų paštomatų, sudėtingai valdomų bilietų automatų ar savitarnos kasų, prekių ir paslaugų įsigijimo internetu. Įsigaliojus šiam įstatymui verslas bus įpareigotas užtikrinti, kad gaminiai ir paslaugos būtų labiau prieinami žmonėms su negalia“, – paaiškina lygių galimybių kontrolierė.

Nors orientuotas būtent į prieinamumo asmenims su negalia gerinimą, įstatymas prisidės prie geresnių sąlygų visiems sudarymo.

„Pernai Tarnyba atliko išsamius vyresnių žmonių skaitmeninės atskirties ir diskriminacijos paslaugų srityje tyrimus. Jų rezultatai parodė, kad paslaugų neprieinamumas, nepakankamas ar netinkamas informavimas apie sąlygas sudaro didelių kliūčių vyresnio amžiaus žmonėms tokias paslaugas gauti. Todėl įsigaliosiantis Gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymas geresnes sąlygas užtikrins ir vyresnio amžiaus žmonėms. Iš esmės įstatymą galime laikyti vienu iš žingsnių universalaus dizaino taikymo link“, – paaiškina B. Sabatauskaitė.

Birutė Sabatauskaitė, Gabrielės Grebliunės nuotr.

Birutė Sabatauskaitė, Gabrielės Grebliunės nuotr.

Įstatymas taip pat įpareigoja tinkamai pateikti informaciją.

„Iš Tarnybos praktikos matome, kad vartotojų nepasitenkinimą neretai sukelia ir galimai jų teises pažeidžia netinkamas informacijos pateikimas. Vienu atveju ji gali būti pateikiama neaiškiai, neprieinamu formatu, kuris taip pat nesuderinamas su žmonių su negalia naudojamomis pagalbinėmis priemonėmis. Pavyzdžiui, informacija pateikiama kaip paveikslėlis, tik raštu arba tik garsu, jos pateikimas nenuspėjamas ir ją sudėtinga surasti ir panašiai“, – pasakoja lygių galimybių kontrolierė.

Įstatymu verslininkai taip pat įpareigojami užtikrinti, kad gaminius ir paslaugas būtų lengva naudoti, nepriklausomai nuo asmens individualių fizinių ar sensorinių gebėjimų.

Smulkiajam verslui – išimtys

Atsižvelgiant į tai, kad naujų reikalavimų įgyvendinimas gali tapti pernelyg dideliu iššūkiu, labai mažos įmonės atleidžiamos nuo prieinamumo reikalavimų vykdymo.

Taip pat numatyta, kad jei reikalingi esminiai gaminio ar paslaugos pagrindinio pobūdžio keitimai arba reikalavimų laikymasis gali sukelti neproporcingą naštą, šių reikalavimų įmonės gali nesilaikyti nepriklausomai nuo įmonės dydžio. Tiesa, tam turės būti atliktas neproporcingos naštos vertinimas.

Kaip laikomasi prieinamumo reikalavimų, prižiūrės Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Lietuvos transporto saugos administracija, Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba ir Lietuvos radijo ir televizijos komisija.

Prieinamumo reikalavimai bus taikomi visoms ES narėms, taip pat Bendrijoje veikiančioms tarptautinėms verslo organizacijoms ir reglamentuos daugelį kasdien naudojamų skaitmeninių technologijų.

Grafinis elements
Grafinis elements
Komentuoki