Atidaryti paeišką Grafinis elementas
Atidaryti paiešką Grafinis elementas
Uždaryti paieškos laukelį
Skaitinys

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba: svarbu pagerinti asmenų su negalia galimybes laikyti vairavimo egzaminus

Žmogus su fizine negalia, lipantis į automobilį

Žmogus su fizine negalia, asociatyvi freepik.com nuotr.

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba | 2024 04 26

Bandžiusi įgyti vairavimo teises, moteris susidūrė su netikėta kliūtimi – paaiškėjo, kad „Regitra“ neturi jos negaliai pritaikyto automobilio su rankiniu valdymu. Moteris dėl tokios situacijos pasiskundė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai, kuri pradėjo tyrimą.

Skunde pareiškėja aiškino, kad pagal šiuo metu galiojančius nuostatus vairavimo egzaminą laikantys asmenys su fizine negalia, kuriems leidžiama vairuoti tik jų negaliai pritaikytas transporto priemones, automobilį turi susiorganizuoti patys. Ji teiravosi, ar tai nėra diskriminacija.

„Vieno automobilio visiems nepritaikysi“

Tokią tvarką nustačiusi Vidaus reikalų ministerija atsakyme Tarnybai nurodė, kad vieno automobilio visoms asmenų turimoms negalioms pritaikyti neįmanoma. Esą pritaikymo variantai, kurių tvarkos aprašuose numatyta net 51, diegiami pagal individualius poreikius.

Išrikiuoti sidabrinės spalvos Regitros automobiliai

Regitros automobiliai, Regitros nuotr.

Tad, anot ministerijos atstovų, „Regitrai“ netikslinga įsigyti automobilius, kurie gali neatitikti konkrečių asmenų su negalia poreikių ir dažnu atveju būtų nenaudojami. Esą kaštai būtų pernelyg dideli, juo labiau, kad vairavimo egzaminai vyksta 12-oje šalies miestų.

Kaip vieną tokios tvarkos priežasčių, ministerija taip pat nurodė nedidelį vairavimo egzaminą laikančių asmenų su judėjimo negalia skaičių, per metus siekiantį iki trijų dešimčių žmonių.

Įgyti teisę vairuoti – sudėtinga

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos teisininkas Karolis Čepas pastebėjo, kad nesvarbu, kiek žmonių naudojasi paslaugomis, valstybinės įstaigos privalo garantuoti lygias teises ir galimybes visiems, nepaisant negalios, lyties, amžiaus ar kitų asmens tapatybės požymių.

Visgi teisininkas sutiko, kad, atsižvelgiant į aplinkybes, „Regitrai“ šiuo atveju kyla neproporcinga našta užtikrinant automobilių pritaikomumą kiekvienam konkrečiam asmeniui su judėjimo negalia, todėl lygias galimybes apibrėžiančių teisės aktų pažeidimo šioje situacijoje neįžvelgė.

Tačiau kartu K. Čepas pažymėjo, kad žmonėms su negalia šalyje apskritai yra sudėtinga įgyti teisę vairuoti.

„Lietuvoje numatyta kompensacija lengvojo automobilio techniniams pritaikymui, bet norint ją gauti, asmuo su negalia jau turi turėti vairuotojo pažymėjimą. Atsižvelgiant į tvarką, kad vairavimo egzaminui reikia patiems pasirūpinti automobiliu, teisių gavimas tampa išties komplikuotas. Neatmestina, jog tai taip pat prisideda prie mažo teises laikančių asmenų su negalia skaičiaus“, – sakė jis.

Karolis Čepas, M. Ambrazo nuotr.

Karolis Čepas, M. Ambrazo nuotr.

Rekomendavo pagerinti galimybes

Tarnybos duomenimis, vairuotojų mokymą vairuoti B kategorijos transporto priemones, pritaikytas asmenims, turintiems judėjimo negalią, organizuoja VšĮ Valakupių reabilitacijos centras. Įstaiga suteikia galimybę šias transporto priemones išsinuomoti ir naudoti egzaminavimo tikslais.

Tarnyba rekomendavo tokias paslaugas kuruojančiai Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai atsižvelgti į šiame skunde nurodytas problemas ir imtis priemonių, siekiant pagerinti asmenų su negalia galimybes laikyti vairavimo egzaminus su konkrečiai jų negaliai pritaikytomis transporto priemonėmis.

Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Komentuoki