Atidaryti paeišką Grafinis elementas
Atidaryti paiešką Grafinis elementas
Uždaryti paieškos laukelį
X

Paremk portalą manoteises.lt!

Ir tau patinka manoteises.lt? Paremk portalą, skirdama (s) 1,2 % gyventojų pajamų mokesčio Lietuvos žmogaus teisių centrui. Nes kiekviena istorija svarbi!

Reklaminis baneris Reklaminis baneris
Aktualu

Autobuso vairuotoja diskriminavo keleivį dėl kurtumo

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba | 2024 02 07

Tarpmiestiniame „Kautros“ autobuse įvyko incidentas – vairuotoja šiukščiu elgesiu išgąsdino kurčią keleivį. Pastarasis kreipėsi į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą, kuri nustatė, jog vairuotoja keleivį diskriminavo ir priekabiavo negalios pagrindu.

Lygių galimybių kontrolierę pavaduojanti vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė  įspėjo bendrovę „Kautra“ ir rekomendavo keisti keleivių aptarnavimo taisykles, papildyti jas nuostatomis, kaip darbuotojai turėtų bendrauti su įvairias negalias turinčiais keleiviais.

Išsigando, kad išmes iš autobuso

Kaip skunde Tarnybai teigė pareiškėjas, praėjusių metų pabaigoje jis stotelėje įlipo į tarpmiestinį autobusą ir paprašė vairuotojos parduoti bilietą. Dėl klausos negalios vyras negali bendrauti šnekamąja kalba, tad parodė mobiliajame telefone iš anksto parašytą tekstą.

„Kelis kartus pabaksnojau pirštu į ekraną, rodydamas, jog norėčiau įsigyti bilietą su nuolaida, bet vairuotoja tik kažką piktai kalbėjo, o veido mimikomis demonstravo nepasitenkinimą. Tiesiog liejo piktas emocijas. Po kelių bandymų bilietą visgi gavau ir pustuščiame autobuse užemiau galines laisvas vietas“, – pasakojo keleivis.

Autobusui pajudėjus, vyras netrukus užsnūdo. „Miegojau užsimetęs striukę, kepure užsidengęs akis, kuprinę pasidėjęs po galva, kojos buvo likusios ant grindų. Tada buvau šiukščiai pažadintas, vairuotoja purtė mane už rūbų, kažką rėkaudama ir piktai rodydama pro langą. Supratau, jog esame stotelėje ir išsigandęs pagalvojau, kad mane tiesiog nori išmesti iš autobuso“, –  skunde dėstė vyras su klausos negalia.

Nors vairuotoja po kurio laiko pasišalino, o kelionę tęsėsi, keleivis dėl šios situacijos patyrė didelį stresą. „Kelionė buvo išties nemaloni, visą laiką jaučiausi įsibaiminęs ir pažemintas, o to priežastis buvo mano negalia“, – tvirtino kurčiasis.

Rekomendavo keisti aptarnavimo taisykles

Atlikdama tyrimą, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba kreipėsi į keleivių pervežimo įmonę „Kautra“. Jos atstovai apgailestavo dėl šios situacijos, bet patikino, jog netaiko diskriminacijos keleivių atžvilgiu. Pati vairuotoja neigė, jog elgėsi šiukščiai, tiesa, ji patvirtino, jog iš pradžių nesuprato įlipusio keleivio gestų. Taip pat ji pripažino, kad pažadino miegantį keleivį, to priežastis – esą jis buvo neprisisegęs saugos diržo, o jo kojos buvo užkeltos ant sėdynės.

Tarnybos teisininko Karolio Čepo pastebėjimu, vairuotoja turėjo teisę ir pareigą užtikrinti saugumą autobuse, tačiau pasirinktas būdas tai padaryti – purtymas suėmus už rūbų –  yra pakankamai šiurkštus, ypač – bendraujant su kurčiuoju.

Karolis Čepas, M. Ambrazo nuotr.

„Dėl klausos negalios pareiškėjas negalėjo aiškiai suprasti, dėl kokių priežasčių buvo taip keliamas ir kokios pasekmės jam gali kilti. Tad esama pagrindo manyti, kad toks elgesys gali būti traktuojamas kaip sukuriantis bauginančią ir priešišką aplinką, kai gali būti įžeidžiamas asmens orumas“, – teigė teisininkas.

Atlikus tyrimą, konstatuota, jog šios situacijos metu buvo pažeistas Lygių galimybių įstatymo straipsnis, draudžiantis paslaugų tiekėjams diskriminuoti ir priekabiauti dėl negalios ar kitų asmens tapatybės požymių.

Tarnybos atstovai taip pat atkreipė dėmesį, jog bendrovė „Kautra“ nepateikė jokių vidinių aktų, kuriuose būtų nurodoma, kaip darbuotojai turėtų bendrauti su klientais su negalia ir pasiūlė į tokių taisyklių rengimą įtraukti nevyriausybines organizacijas, pavyzdžiui, Lietuvos kurčiųjų draugiją.

Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Komentuoki