Atidaryti paeišką Grafinis elementas
Atidaryti paiešką Grafinis elementas
Uždaryti paieškos laukelį
Komentaras

Laimėti „Auksinį balsą“ lengviau nei pasakyti „Aš esu feministė“

Jūratė Juškaitė: "Deja, A. Lasytės naujametis „manifestas“ – bloga žinia toms menininkėms, kurios meną renkasi kaip priemonę kelti politinėms, ekonominėms ir socialinėms problemoms. Visuomenės sąmonėje jos bus „lasytės“, „mergužėlės“, kurios trypčioja ir nežino, ką nori pasakyti, keliančios idėjas, iš kurių tokie „garbūs“ vyrai kaip p. Rinkevičius ir likusi visuomenės dalis skaniai pasijuoks. "

Jūratė Juškaitė | 2015 01 05
Komentarų skaičius

6

Kai pirmąją naujųjų metų dieną LRT „Auksinio balso“ finale* suskambo Aistės Lasytės balsas „Jeigu aš būčiau vyras“ natomis, turbūt ne vienai televizijos žiūrovei ar žiūrovui pasirodė, kad išgirdo naujųjų metų manifestą. Nors pati daina ne nauja, tačiau pirmą kartą ypač populiariame, tiesiogiai transliuojamame nacionalinės televizijos šou skambėjo lietuviška, feministinė daina, „be vyniojimų į vatą“ kritikuojanti vyrams palankią, patriarchalinę lyčių sistemą, tiesiai įvardijanti, kad vyrai šiame pasaulyje turi gerokai daugiau privilegijų ir laisvės.

Grupės „Liūdni slibinai“, kuriai ir priklauso aktorė bei dainininkė A. Lasytė puslapyje internete kūrinys vadinamas „feministinio šauksmo“, o A. Lasytė, pasirodo, savęs feministe nelaiko, nors dainuoja „Aš moteris, Ne žmogus, Žmogus tai – jis“. Vertinimo komisijos, dirigento Gintaro Rinkevičiaus paklausta, ar aktorė nėra feministė, A. Lasytė juokdamasi atsakė „Ne“. G. Rinkevičius pridėjo „Tai aš tikiuosi, kad iki to mes nedaeisime“.

O gaila! Ši daina turėjo būti ne tik naujosios kartos manifestas, bet ir mūsų mamų bei močiučių godų atspindys: tų kurios laikė tris namų kampus – gamyklose stovėdavo prie konvejerio, dirbo žemės ūkio darbus ar mokė vaikus, o grįžusios iš darbo, viena ranka supo verkiantį vaiką, kita maišė puodus ir dar kažkaip tai bedarydamos iškuopdavo namus. Šioms moterims A. Lasytė pasakė nemananti, kad toks vergiškas darbų pasiskirstymas yra neteisingas, kad iki banalumo nuvalkiota pagrindinė feminizmo idėja, jog vyrai ir moterys yra lygūs – radikalizmas. A. Lasytė savo juoku taip pat nubraukė visas feministes ir feministus, kurie kovoja prieš ekspertų epideminiu vadinamu lytimi pagrįstu smurtu šeimoje, kalba apie penktadalį siekiantį moterų ir vyrų atlyginimų skirtumą, siekia, kad mergaitės turėtų galimybę būti vienodai lavinamos ir palaikomos mokykloje ir t.t.

Bet pasakydama, „Aš nesu feministė“ A. Lasytė greičiausiai labiausiai nuvylė pati save: visuomeninės televizijos žiūrimiausiu eterio laiku pripažinti, kad nesupranti, apie ką kuri dainas ir kodėl būtent tokias dainuoji – turėtų būti nemenkas smūgis pačiai sau. Na, o mizoginistiškai nusiteikusi visuomenės dalis turbūt euforiškai linkčiojo galvomis, mintyse patvirtindami savo „aksiomą“, kad mąstymas, politiškumas, socialinių klausimų kėlimas ir revoliucijos – moterims svetimi dalykai iš prigimties. Štai atėjo „mergužėlė“, dainuoja ir pati nesupranta apie ką…

Deja, A. Lasytės naujametis „manifestas“ – bloga žinia toms menininkėms, kurios meną renkasi kaip priemonę kelti politinėms, ekonominėms ir socialinėms problemoms. Visuomenės sąmonėje jos bus „lasytės“, „mergužėlės“, kurios trypčioja ir nežino, ką nori pasakyti, keliančios idėjas, iš kurių tokie „garbūs“ vyrai kaip p. Rinkevičius ir likusi visuomenės dalis skaniai pasijuoks. Joms teks „atsimušinėti“ ir įrodinėti savo idėjų aktualumą. Ironiška, jei ne „baisios“ praeities feministės, šiandien A. Lasytė būtų namų šeimininkė ir žemdirbiškoje Lietuvoje savo iš tiesų įstabų aktorinį talentą demonstruotų nebent kiaulėms. Kaip ir dar būrys kitų „ne feminisčių“, kurios naudojasi Lasytės pajuoktų moterų ir vyrų pastangomis, dažnai jiems kainavusiems pašaipą ir pažeminimą, prastesnes karjeros galimybes ar visuomenės klounų etiketes.

Neseniai populiariosios kultūros apžvalgininkas Karolis Vyšniauskas klausė „Kur mūsų Ema Watson?“, primindamas šios aktorės plačiai nuskambėjusią kalbą apie lyčių lygybės trūkumą pasakytą Jungtinėse Tautose. Aistė Lasytė turėjo puikią progą pasakyti „Štai čia“, tačiau, atrodo, vis dar gyvename tokioje visuomenėje, kurioje pasakyti žodį, prasidedantį „f“ raide, yra sunkiau nei laimėti nacionalinį auksinio balso konkursą. Tikėkimės nebeilgai.
——————-
*Laidos įrašą galite rasti LRT svetainėje (žiūrėti nuo 111 min.)

Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Komentuoki

  1. Marius Snowflake

    Idomus straipsnis, aciu

  2. Janus

    Manau, norint kelti klausimus ar uzvesti platesne zmoniu diskusija, atkreipti visuomenes demesi nebutina priklausyti kazkokiai grupei ar judejimui. Nuo to klausimo esme ar opumas nepasikeis. Problemas zmones turetu spresti kartu, taip pat ir ieskoti jiems atsakymu mes turetume visi kartu. O priklausymas kokiai nors grupei netgi ir kelia visuomenes susiskaldyma. Visi pradeda metytis frazemis ir teiginiais, plustis, kodel buvo pavartota vienokia ar kitokia savoka, kodel tas pasielge taip o ne kitaip, nepriklauso tiems ar kitiems, neseka isikibes kazkokiu tiesu tik apie viena medalio puse. Taciau taip juk pametama visa ko esme- klausimas, iskelta problema. Ar Lasytes daina iskelta problema pasikeis, jeigu Lasyte pareiks kad yra feministe? Jeigu ji visgi butu per laida pasakiusi, kad yra feministe, ar nebutu kito straipsnio teigiancio, kaip blogai Lasyte pasielge. Arba kruvos straipsniu, kad Lasyte yra feministe, taciau nei vieno straipsnio apie pacia problema, pamineta jos dainoje, ir galimus jos sprendimo budus.

    Norint daryti teigiama itaka pasauliui, dabartinei socialinei situacijai reiktu pamirsti vardus ir pavadinimus. Nuo to problemos nei gereja nei blogeja. Problemos is tiesu yra labai paprastos, isiseneje, lengvai suvokiamos, netgi iaugusios i mus, tik jos dazniausiai ir buna praziurimos.

    Ir dar vienas pastebejimas:
    “O gaila! Ši daina turėjo būti ne tik naujosios kartos manifestas, bet ir mūsų mamų bei močiučių godų atspindys: tų kurios laikė tris namų kampus – gamyklose stovėdavo prie konvejerio, dirbo žemės ūkio darbus ar mokė vaikus, o grįžusios iš darbo viena ranka supo verkiantį vaiką, kita maišė puodus ir dar kažkaip tai bedarydamos iškuopdavo namus.”

    Viso sito saknys yra daug gilesnes negu moters ar vyro pozicija visuomeneje, cia galima labiau izvelgti sistemos ir ideologijos daroma itaka zmogui.
    Deja siuolaikine nepriklausoma ir savimi pasitikinti moteris dirba netgi daugiau nei mociutes laikydamos tris kampus. Moteris pavyzdziui valdanti savo nuosava versla, daznai dirba 16 valandu per diena vien del to kad myli savo kompanija ar myli jos nesama pelna ar del kitu priezasciu. Tokia moteris neturi laiko apsitvarkyti namams, pasigaminti valgyti, issimiegoti, sukurti seima. Pavyzdziui megapoliuose siuo metu zmones vis reciau tuokiasi, o vaiku susilaukia tik nuo 30 metu, nes iki tol rupinasi savo issilavinimu ir karjera, lygiai, tiek moterys tiek vyrai. Net budami kartu tiek vyras tiek moteris aria nesuskaiciuojamas valandas per diena ir pasimato tik vakare. Susilauke vaiku, net jeigu dalinasi vaiku prieziura, sie zmones vistiek daugiau maziau pavargsta lygiai taip pat. Tiesa, tureti vyra ar zmona ten jau iseina is mados ir tam didele itaka daro zmoniu individualizmas. Ta senele laikanti tris kampus, yra labiau socialistines sistemos ir idealogijos ikaitas, taip pat kaip ir siuolaikine moteris visur skubanti, rankoje laikanti sumustini, kava vienkartiniame puodelyje, tuo pat metu snekanti telefonu ir vairuojanti automobili.

  3. marija

    koks klausimas, toks ir atsakymas buvo.

  4. vege

    Išties nustebino atsakymas, jog nėra feministė. Maniau, kad šiandien – protaujantis žmogus (ne tik moteris, bet ir vyras) negali būt nefeministu/-e. Marš, Aiste, dulkes valyt ir prie puodų kuistis, net jei to nenori.

  5. Juozas

    man kartais būna – skaitau straipsnį ir jaučiu kaip užsukta, įpinta ir intelektualiai užlenkta neblogai ir žodžio žaismo ne per maža, bet supranti, kad straipsnis piktas, o autorius labai jautrus ir įsižeidęs. O su kokia jėga parašytas… su tokia jėga, kuri atsirandu tik iš siaurumo ir iš užsiciklinimo, iš užstrigimo, iš fanatizmo, iš nerimo ir baimės. ir būna skaitai tokį straipsnį, susierzini, o po to supranti, kad tiesiog šou nesupratas, o už gryną pinigą viskas paimta. Ir lieka tik nusišypsot ir pakrizent kaip iš naivaus vaiko :) turėtų būti sunku bajerio nepagaut ir “stiprų” straipsnį rašyt. Bet kai nepagauni, tai iš kur žinot, kad sunku? Kapish? :D

  6. Laura

    Kaip pirštu į akį, Jūrate! Bravo!