Atidaryti paeišką Grafinis elementas
Atidaryti paiešką Grafinis elementas
Uždaryti paieškos laukelį
X

Paremk portalą manoteises.lt!

Ir tau patinka manoteises.lt? Paremk portalą, skirdama (s) 1,2 % gyventojų pajamų mokesčio Lietuvos žmogaus teisių centrui. Nes kiekviena istorija svarbi!

Reklaminis baneris Reklaminis baneris
Komentaras

Kūnas mano, o sprendimas ar visad mano?

Toma Gudelytė, Agnės Buckutės nuotr.

Toma Gudelytė, Agnės Buckutės nuotr.

Toma Gudelytė, vertėja, LRT radijo laida „Kultūros savaitė“ | 2020 10 13
Komentarų skaičius

1

Įsivaizduokite tokią situaciją: lankotės kapinėse ir, jums visai netikėtai, ant vieno paminklinio kryžiaus išvystate užrašytus savo vardą ir pavardę. Bet jūs gyvas, kodėl jūsų duomenys atsidūrė greta mirusiųjų?

Taip nutiko vienai Romos gyventojai, Martai Loi, radusiai savo menamą kapą greta daugybės kitų kryžių su vis dar gyvų moterų vardais. Kas gi palaidota šių gyvųjų vietoje? Flaminijaus kapinėse Romoje, apie kurias socialinių tinklų įraše pranešė šoko ištikta Marta Loi, anksčiau buvo laidojami negyvi naujagimiai (kapinės vadinamos „Angelų sodu“), o nuo 2012-ųjų, miesto mero ir regioninės sveikatos tarnybos sprendimu, laidojami aborto metu pašalinti vaisiai (po 20 nėštumo savaitės).

Martai Loi buvo atliktas terapeutinis abortas dėl grėsmės gyvybei, ji vis dar gedėjo savo netekties, jokio sutikimo „laidotuvėms‟ ligoninėje nebuvo pasirašiusi ir nebuvo informuota apie tokio pobūdžio praktiką. Palaidoti kapinėse pašalintą gemalą be moters sutikimo ir pastatyti jam kryžių, krikščionišką simbolį, su motinos (ne abiejų tėvų) vardu – tai primesti gėdą ir įpaminklinti kaltę nėštumo nutraukimą dėl vienokių ar kitokių priežasčių pasirinkusioms moterims: štai, žiūrėkite, jos yra niekingos ištvirkėlės ir žudikės. Ypač suvokiant, kad abortą įvairiose šalyse vis dar lydi stipri socialinė ir kultūrinė stigma.

Italijoje tai nėra vienintelės tokio pobūdžio kapinės: jų galima rasti Turine, Genujoje, Neapolyje. Dažniausiai prie jų atsiradimo ir puoselėjimo prisideda katalikiškos ir įvairios prolife organizacijos, netikinčios moters teise į savo kūną ir psichiką, ir jau gerą dvidešimtmetį intensyviai veikiančios pilkose įstatymo zonose, kur teisėtumo ribos iki galo neapibrėžtos. Štai prieš pandemiją, 2019-ųjų balandį, Veronoje vyko Pasaulinis tradicinių šeimų kongresas, jo metu dalyviams buvo dalijami plastikiniai gemalo formos raktų pakabukai, iškilmingai nešami kartoniai karsteliai. Tarp kongreso organizatorių būtina paminėti tokias asociacijas kaip Armata bianca („Baltoji armija‟), propaguojančias, kaip turbūt akivaizdu iš pavadinimo, reprodukcinę politiką rasiniu pagrindu. Pasisakyti buvo pakviesti ir vengrų bei lenkų politiniai atstovai, kurių ideologinės kovos vyksta moters kūno ir sveikatos sąskaita. Lenkija, ir šiaip turinti griežčiausius aborto įstatymus visoje Europje, naudodamasi karantinu primeta naujus suvaržymus ir verčia moterų teisių aktyvistus vėl išeiti į gatves su šūkiais Pieklo Kobiet („Moterų pragaras“).

Turbūt neverta priminti, kad uždrausti abortą dar nereiškia priversti moterį gimdyti, tiesiog moteris bus įstumta į nelegalumo zoną, panašiai kaip Richardo Yates’o romano Revolutionary Road veikėja Eipril Vyler, gyvenanti draudimų ir namų šeimininkių laikais, kur trečio vaiko tiesiog negali būti per daug. Apie į nelegalumo spąstus patekusias moteris daug ir nuoširdžiai rašo autorės iš Lotynų Amerikos, kur moterų teisių padėtis itin kritiška: ant savo pečių jos velka bet tik neapmokamą darbą namie, įskaitant rūpinimąsi vaikais, neįgaliais šeimos nariais ir senoliais, bet ir menamą „vaisingumo krizę“, t. y. socialinę prievolę išsaugoti nykstančią tautą. Biologinis laikrodis tiksi tik moterims. Čilės rašytoja Lina Maruane gana kategoriškame pamflete Contra los hijos („Prieš vaikus“, 2014 m.) pastebi, kad demografinis diskas nuolat sukamas mūsų galvose ir mūsų klausiama ne ar mes norime turėti vaikų, bet kada ir kiek. Visa tai sudėtingi ir giliai įsišakniję kultūriniai konstruktai, skiepijami dar vaikystėje ir gerokai stipresni už hormonus ar tariamą motinystės instinktą. Kai mergaitei dovanojate lėlę, perspėja kita Čilės rašytoja Diamela Eltit, jūs dovanojate jai motinystės idėją.

Žinoma, esama moterų, kurios sąmoningai apsisprendžia neturėti vaikų. Bet joms vėlgi primetama child-free („laisva nuo vaikų“) etiketė, analogiškai su childless („bevaikė“) sąvoka. Moteris vis dar konotuojama per šeimą, per vaikus, per gimdą. Tai yra palikimas iš praeities. XVII a. anatomai tvirtino moterį mąstant ne galva, o gimda, kas neva lemia ir visą tariamą moteriškosios giminės neracionalumą. Laimei, tokią nuomonę bestseleriu tapusiame pamflete išjuokė garsusis to meto italų rašytojas Giacomo Girolamo Casanova, nepelnytai pagarsėjęs kaip mergišius, o ne kaip savo laikus pralenkęs feministas.

Minėtoji Lina Meruane atkreipia dėmesį į įsisenėjusį neužbaigtos ar nepilnavertės moters įvaizdį, tarsi vaikai būtų mūsų kūno ar tapatybės fizinė tąsa, patobulinanti ir ištaisanti esamus trūkumus). Iš to atsiranda liguistas požiūris į vaiką kaip į nuosavybę ir tėvų duplikatą, gimdantis kitas, naujas traumas. Henrikas Ibsenas buvo priverstas perrašyti pjesės „Lėlių namai“ finalą, nes to meto publika ir, beje, pačios protagonistę Norą vaidinusios aktorės nesuprato ir nepriėmė minties, kad moteris galinti apleisti namų židinį ir vaikus, kad galinti leisti sau ieškoti laimės anapus šeimyninio rato. Sveikos moterys taip nesielgia. Motinystės instinktą atmeta vien egoistės ar turinčios tam tikrą genetinį defektą (mokslas, deja, yra kėlęs ir tokią hipotezę). Ir čia jau būtų galima pereiti prie moterų, neatitikusių savo meto visuotinių kanonų, priverstinės internalizacijos psichiatrijos įstaigose.

Šiandien su tokiais moters ir motinystės stereotipais kovoja įvairūs feministiniai judėjimai, neabejotinai auga ir jaunosios kartos sąmoningumas bei jautrumas. Bet esama ir kito kraštutinumo, susijusio būtent su jaunosios kartos požiūriu į ateitį, baugiai paženklintą klimato krizės perspektyvos. Amerikos demokratų deputatė Alexandria Ocasio-Cortez vienos tiesioginės transliacijos socialiniuose tinkluose metu savo sekėjams iškėlė klausimą: „Mokslininkai sutinka, kad šiandien gimusių vaikų laukia sunkus gyvenimas. Ir tai, manau, verčia jaunus žmones teisėtai klausti savęs (pauzė), ar teisinga ir toliau gimdyti vaikus?“.

Į Ocasio-Cortez etinę dilemą buvo sureaguota įvairiopai. Pripažįstame tai ar ne, tačiau gyvename aštrėjančio antropoceno laikais su dar sunkiai įsivaizduojamomis pasekmėmis gyvybei Žemėje. Žvelgti į prokreciją kaip į laisvą pasirinkimą iš tiesų yra sąlygiškai nauja, bet jau šiandien daugeliui tai tampa ne vien intymiu asmenišku sprendimu, o ir sąmoningu politiniu veiksmu. Dar 2017 m. britų dienraštis „The Guardian“ griaudėjo: „Norite kovoti su klimato kaita? Gimdykite mažiau vaikų“. Šia nelengva tema bando paprovokuoti mokslinės literatūros autorė Meehan Crist: tirpstant ledynams, degant Australijai ir Amazonijos miškams, potvyniams užliejant ištisus kaimus, ar teisinga į šią perpildytą planetą paleisti dar daugiau žmonių? Tam tikra prasme tai neįmanomas klausimas ir vaiko neturėtume prilyginti kitoms vartotojiškoms prekėms ar paslaugoms, kurių galime lengvai atsisakyti, kaip, pavyzdžiui, mėsos ar trapkontinentinių skrydžių. Meehan Crist priešinasi idėjai užkrauti atsakomybę už išlikimą Žemėje vėlgi išimtinai ant individų, pagrinde moterų, pečių, kada realiai už planetos naikimą atsakindos industrijos nesiima jokių veiksmų globaliai ekonomikai dekarbonizuoti.

Į gimstamumo klausimą klimato krizės rėmuose žmonija reaguoja labai skirtingai. Stiprėja radikaliosios dešinės ekofašistiniai (deep green) judėjimai, siūlantys pradėti priverstinę sterilizaciją ar autorizuotus nėštumus. Ką, beje, jau taiko tokios valstybės kaip Uzbekistanas. Jungtinėse Amerikos Valstijose praūžus uraganui Katrina vienas Luizianos deputatų pasiūlė 1000 dolerių išmoką pašalpų prašytojoms, daugiausia juodaodėms, mainais į sterilizaciją. Taigi, apsukę ratą, vėl grįžtame prie biopolitinių pažiūrų rasiniu ir klasiniu pagrindu (gimdyti leidžiama tik tam tikras pajamas turinčioms ir genetiškai priimtinoms moterims).

Kaip iš šio rato ištrūkti? Šiuolaikiniai feministiniai judėjimai, tokie kaip SisterSong kolektyvas, kalba apie reprodukcinį teisingumą ir teisę auginti vaikus sveikoje aplinkoje. Siūloma pradėti reikalauti teisės į nulinės anglies dvideginio emisijos nėštumą. Moterų solidarumas šioje kovoje nepaprastai svarbus: pasak rašytojos Toni Morrison, privalome nustoti elgtis kaip Pelenės įseserės, pasinaudojančios turima galia kitam pažeminti, turime atsisakyti profesinio, emocinio smurto ir konkurencijos idėjos, kuri mums buvo primesta, bei sąmoningai vienyti jėgas mūsų kūnams išlaisvinti.

Vertėjos Tomos Gudelytės komentaras skambėjo LRT RADIJO laidoje „Kultūros savaitė“.

Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Grafinis elements
Komentuoki

  1. Kristina

    „Taip“ negimusiam kūdikiui
    Nukentėjusių moterų pasakojimai apie išgyvenimus ir eilėraščiai

    Ištraukos iš brošiūros „Viešpatie, kas dabar bus?“
    Das JA junger Christen zum ungeborenen Leben,
    Augsburgas, 1991.

    Negimusiajam

    Tu sužlugdysi visą mano gyvenimą, mano ateitį, mano svajones – viską! Nepageidaujamas Tu įsiveržei į mano gyvenimą – Tu pakeisi viską. Niekada nebegalėsiu gyventi taip, kaip anksčiau. Aš noriu, kad dingtum iš mano kūno – Tu neturi egzistuoti. Tik pora dienų klinikoje. Jaučiu neapykantą, jausdama Tave savyje. Aš Tavęs niekada nepamatysiu!
    Vis dėlto, kaip Tu atrodai? Ar Tu jau gali jausti? Juokinga, kartais aš iš tikrųjų jaučiu tvirtą ryšį su Tavimi. Juk gyveni manyje – su manimi.
    Tai keistas jausmas, kai aš, ranka glostydama savo pilvą, jaučiu Tave. Juk Tu man esi visų artimiausias žmogus – tarp mūsų keistas, nematomas ryšys. Aš neleisiu, kad jie Tave iš manęs atimtų. Atrodo, kad susiliečia mūsų delnai. Neapsakoma šiluma užlieja mano kūną. Du gyvenimai viename. Jeigu vienas miršta, kartu miršta ir kito dalis – visiems laikams. Niekas neatims Tavęs – niekas nenužudys Tavęs. Vieną gražią dieną mes būsime kartu – mes dviese – mes susitiksime!..

    Izabelė, 18 metų

    Pokalbis su negimusiu kūdikiu

    Iš pradžių aš Tave niekinau,
    nes jaučiausi per jauna,
    visi spoksojo į mane.
    Savo nevilty kreipiausi į Tave.
    Tu buvai puikus klausytojas,
    ir mano palankumas Tau augo.
    Tu man siuntei signalus,
    kurie pažadino mano smalsumą.
    Kai Tu šiais signalais kalbėjaisi su manimi,
    aš pamilau Tave.
    Todėl aš pasirūpinsiu,
    kad niekas Tavęs iš manęs neatimtų.
    Ach, ką aš kalbu?
    Aš Tave myliu!

    Simona, 16 metų

    Tolerancija

    Tolerancija. Visi kalba apie toleranciją.
    Viena jauna moteris sako:
    „Kiekvienas turi toleruoti kito žmogaus apsisprendimą“.
    Kiekvieną apsisprendimą?

    Netgi būsimos motinos apsisprendimą
    jos negimusiam kūdikiui atimti gyvenimą?

    Tolerancija žmogžudystei?
    Tolerancija nenatūraliai mirčiai
    negimusio,
    bejėgio ir
    apleisto kūdikio?
    Aš manau, kažkur yra tolerancijos ribos.
    Abortas, kūdikio nužudymas nevertas tolerancijos.

    Negimęs kūdikis nori gyventi, o ne tolerancijos jo mirčiai.
    Jis nenori, kad jo motina visuomenės –
    mūsų visuomenės būtų verčiama
    tapti jo budeliu.
    Tikroji tolerancija yra tuomet,
    kai kam nors leidžiama gyventi.
    Leidimas gyventi.
    Kam dar už tai nebuvo atsidėkota?
    Vaiko šypsena.

    Kristina, 17 metų

    Mano kūdikis

    Šiandien aš buvau pas savo gydytoją. Labai išsigandusi sėdėjau laukiamajame. Aš tikiuosi, kad nesu nėščia, nes ką aš, būdama devyniolikos, daryčiau su vaiku?
    Dėl šio menko prasižengimo teks atsisveikinti su laisve?
    Kai vėliau gydytojas mane pasveikino su nėštumu, žlugo visos mano viltys. Man mirguliavo akyse, mane pykino. Kaip aš tai pranešiu savo draugui Michaeliui ir, visų pirma, savo tėvams?
    Pirmoji mano mintis – abortas! Kitos galimybės man nebuvo. Apatiška nuėjau į laukiamąjį pasiimti striukės. Kelios jaunos moterys kalbėjosi apie aborto galimybę. Pokalbis buvo šaltas ir brutalus. Mano galvoje sukosi daug klausimų. Ar tai yra tokia pati būtybė, kuri jaučia taip pat, kaip ir mes? Ar ji nepastebi, kad jos nemyli, kartais netgi neapkenčia? Ar ji taip pat kaip mes jaučia skausmą? Ar ji neturi teisės gyventi?
    Staiga aš pasijutau abejojanti. Susimąsčiusi išėjau iš laukiamojo ir leidausi laiptais žemyn. Staiga įžengiau į tuštumą. Suklupau ir virtau ant turėklų. Aš nustėrau – mane apėmė paniška baimė dėl mano vaiko. Drebėdama atsirėmiau į sieną. Supratau, kad aš kažką jaučiu savo vaikui. Aš jį mylėjau! Giliai įkvėpiau; mano apsisprendimas buvo aiškus: aš savo vaiką išsaugosiu.

    Jaunos motinos mintys

    Prieš metus iš gydytojo sužinojau, kad laukiuosi kūdikio. Iš pradžių nežinojau, ką man daryti. Bijojau papasakoti apie nėštumą savo draugui, nes baiminausi, ar jis pripažins vaiką. Aš svarsčiau: „Ar būtų geriau padaryti abortą, ar gimdyti vaikelį? Jeigu aš pasidarysiu abortą, ar tuomet būsiu žmogžudė? Kas manęs laukia, jeigu aš jį išnešiosiu? Iš savo tėvų pagalbos negaliu tikėtis, o jeigu aš eisiu į darbą, nenorėdama patekti į sunkią materialinę padėtį, kam aš tuomet patikėsiu savo vaiką?
    Paskui žurnale perskaičiau vienos moters straipsnį, kuri po aborto labai kentėjo. Norėdama įveikti depresiją, pradėjo vartoti narkotikus ir tapo nuo jų priklausoma. Man pasidarė baisu. O jeigu po aborto mane ištiks toks pats likimas? Man visiškai to nesinorėjo.
    Kai apie nėštumą papasakojau savo seseriai, ji mane įkalbėjo bet kokiomis aplinkybėmis išnešioti šį kūdikį. Ji man pasisiūlė padėti – prižiūrėti vaiką, kai aš dirbsiu. Be to, ji mane įkalbėjo kreiptis į konsultacijų tarnybą. Sesers patarta, nuėjau ten. Ten mane galutinai įtikino gimdyti. Labai bijojau pokalbio su savo tėvais ir su būsimo vaikelio tėvu. Keista, bet mano tėvams tai buvo maloni staigmena. Jie labai apsidžiaugė, kad greitai taps seneliais. Mano draugas taip pat didžiavosi, kad po poros mėnesių taps tėveliu.
    O šiandien? Aš esu laiminga žmona ir sveiko berniuko motina!

    Silvija

    Neįgalus vaikas

    Atlikus vaisiaus vandenų tyrimą, buvo nustatyta,
    kad tavo kūnas bus suluošintas,
    bet mes nutarėme priimti tave tokį, koks tu esi.
    Dabar tau jau beveik pusė metų,
    ir tavo tėvas, ir aš labai džiaugiamės tavimi.

    Viešpatie, mes dėkojameTau, kad Tu mums suteikei drąsos
    priimti mūsų vaikelį tokį, koks jis yra.
    Mes prašome Tave, atverk visas širdis,
    kurios turi priimti tokį sprendimą,
    kad jos, paklusdamos Tau,
    pasielgtų teisingai!
    Suzana

    Laiminga motina

    Gimė mano vaikas –
    naujas žmogus:
    plaukai, akys, ausys, pirštai,
    kojelės ir visi organai.
    Viskas yra.
    Naujas žmogus.

    Iš pradžių buvo tik viena ląstelė,
    viena vienintelė ląstelė
    iš moters kiaušinėlio
    ir iš vyro sėklos.

    Dabar tai žmogus, vaikas,
    išaugęs motinos kūne, mano kūne,
    per devynis mėnesius,
    gimęs į pasaulio šviesą.

    Vaikas gali matyti:
    savo motiną, dangų,
    saulę ir spalvas.
    Jis gali girdėti:
    skambesį ir bičių dūzgimą.
    Jis gali jausti. Jis gali skleisti garsus.
    Jis gali verkti ir juoktis.

    Motina Teresė:

    VAIKAS YRA DIDŽIAUSIA DIEVO DOVANA ŠEIMAI, TAUTAI IR PASAULIUI

    Aš turiu įsitikinimą, kurį norėčiau perduoti Jums.
    Didžiausias taikos priešas šiandien yra negimusio vaiko verksmas. Jei motina gali savo vaiką nužudyti savo pačios įsčiose, ar būtų didesnis nusikaltimas, jei mes išžudytume vieni kitus? Netgi Šventame Rašte parašyta:
    „Net jeigu motina galėtų pamiršti savo vaiką, aš jūsų nepamiršiu“. Net jeigu motina galėtų pamiršti… Bet šiandien žudomi milijonai negimusių vaikų, o mes tylime!
    Laikraščiuose skaitome apie šį bei tą, bet niekas nekalba apie milijonus mažylių, kurie buvo pradėti su tokia pačia meile, kaip Jūs ir aš, su Dievo duota gyvybe. O mes nieko nesakome, mes nebylūs. Mano nuomone, abortus legalizavusios tautos yra skurdžiausios tautos. Jos bijosi mažylių, jos bijosi negimusių kūdikių. Kūdikis turi mirti dėl to, kad jie nenori turėti vaikelio – nenori turėti vienu vaikeliu daugiau – ir tas vaikelis turi mirti.
    Aš prašau mažųjų vardu:
    IŠGELBĖKITE NEGIMUSĮ KŪDIKĮ, PRIPAŽINKITE JĖZAUS BUVIMĄ JAME!

    Ištrauka iš kreipimosi, kurį Motina Teresė pasakė priimdama Nobelio taikos premiją Osle, 1979 m. gruodžio 11 d.